Pethouse
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
PortaleIndexZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Kleurmuizen

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Sharon
Administrator
Sharon


Vrouw Aantal berichten : 182
Leeftijd : 30
Registration date : 15-09-07

Kleurmuizen Empty
BerichtOnderwerp: Kleurmuizen   Kleurmuizen Icon_minitimezo jun 22, 2008 5:53 pm

KLEURMUIS
MUS MUSCULUS



HERKOMST:

Oorspronkelijk leefde de huismuis op de steppen en in de halfwoestijnen van het Middellandse Zeegebied, Middenoosten en Zuidoost Azië
De kleurmuis was oorspronkelijk een gewone huismuis, maar na het selectief fokken heeft deze soort dus een andere naam gekregen die verwijst naar de diverse kleuren waarin deze dieren kunnen voorkomen.
Het is een bekend huisdier en wordt over de hele wereld gehouden.


UITERLIJK:

Deze muis heeft een redelijk spitse kop met kraaloogjes en ronde oren.
Ze hebben een slank lichaam en worden in diverse kleuren en vachttypes gefokt.
Zowel de gekleurde als de volledige witte muizen zijn kleurmuizen. Daar rond worden soms wel eens foutjes gemaakt.
Kleurmuizen halen een lengte van 7 tot 10 cm en een staart die bijna even groot is als het lichaam.
Daarbij wegen ze 10 tot 45 gram en worden tot 2 jaar in gevangenschap.


GEDRAG:

Het zijn actieve en nieuwsgierige dieren maar vertonen zich alleen tijdens de avond, nacht en ochtend.
Kleurmuizen zijn groepsdieren en dus hou je ze best in groepen van minimaal 2 muizen van hetzelfde geslacht.

Gevechten binnen deze groepen komen bijna nooit voor maar het is altijd beter als de dieren elkaar al van jongs af aan kennen en samen zijn opgegroeid.


VOEDING:

Je kunt kleurmuizen gewoon muizenvoer vanuit een dierenwinkel geven.
Dit kun je eventueel nog aanvullen met droog brood, fruit en groenten of rattenvoer.


HUISVESTING:

Muizen hebben geen grote kooi nodig en vragen niet veel voor hun huisvesting.
Je kunt ze in een aquarium of terrarium houden – zolang je ze niet in de vlakke zon zet en er genoeg verluchting aanwezig is in de kooi –, in een laboratoriumbak, een duma kooi, een curvebox of een kooi met tralies.
Muizen zijn sociale dieren, dus plaats ze met minimum 2 in een kooi.
Verder houden ze ook heel erg van klimmen, dus klimmogelijkheden en eventueel radjes mogen ze zeker in!
Zorg dat je kleurmuizen een huisje hebben waar ze een nest in kunnen bouwen. Dit kan evengoed een lege eierdoos of een bloempotje zijn.


VOORTPLANTING:

Het geslachtsonderscheid is simpel. De openingen zitten bij mannen verder van elkaar dan bij de vrouwtjes. Ook zie je bij volwassen mannetjes de ballen duidelijk.
Kleurmuizen zijn geslachtsrijp als ze 4 weken oud zijn en tussen de 6 en de 10 weken kunnen ze al voor hun eerste nest zorgen.
Het vrouwtje wordt elke 4 tot 6 dagen bronstig.

Na een draagtijd van 19 tot 21 dagen komen 8 tot 12 jongen ter wereld.

Ze zijn kaal, blind en weerloos en wegen slechts 1,5 gram.
Na 3 dagen komen de eerste haartjes tevoorschijn en pas na 2 weken gaan de oogjes open.
De jonge muisjes drinken 3 tot 4 weken bij de moedermuis maar na 2 weken beginnen ze beetje bij beetje op vast voedsel te knagen.
Dus de jongen kunnen pas na een maand definitief bij de moeder weg en de geslachten moeten dan gescheiden worden als je geen kans wilt op nog meer nestjes.
24 uur na de geboorte is de moedermuis alweer vruchtbaar.


____________________________________________________________________


Ik ben helemaal zot van kleurmuizen I love you
ze blijven altijd voor verrassingen zorgen Razz
nog iemand met kleurmuisjes in huis?

Ik hou ze voor 2 redenen: als huisdier en om te fokken
Huisdier: ook muisjes die fokongeschikt lijken kunnen hier hun plekje vinden. Want het blijft altijd leuk om ze door hun kooi te zien rennen en springen Smile
Fokken: Eerst fokte ik gewoon met de muizen die ik had, dat waren dus meestal bontjes. Maar beetje bij beetje ben ik eerst en vooral op gezondheid en karakter gaan letten en zoek nu ook muizen met mooiere kleuren dan bont.
Nu probeer ik vooral een mooie donkere black and tan te fokken, soms ook met een lakenvelder aftekening
en nu ik eindelijk een duifgrijs tan man heb, hoop ik ook op mooie donkere duifgrijs tannen Very Happy
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.wolfstory.clicboard.com
 
Kleurmuizen
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Kleurmuizen en kooien

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Pethouse :: Overig :: Dieren & Dierentuinen-
Ga naar: